
Shell Energy stopt. Zo stap je over
Shell heeft onlangs besloten haar Shell Energy Retail activiteiten in Nederland af te gaan bouwen. Daarom is ons advies om nu zelf over te stappen naar een andere energieleverancier. Op deze pagina leggen we uit hoe dat precies werkt.

Greenchoice aanbieding voor Shell Energy klanten
Een tijdje geleden hebben we je geadviseerd om over te stappen naar een andere energieleverancier, omdat we de Shell Energy Retail-activiteiten in Nederland gaan afbouwen. Wij hebben een energieleverancier gevonden die net als Shell Energy stroom uit Nederlandse wind & zon aanbiedt. Greenchoice heeft nu een speciaal aanbod voor Shell Energy-klanten.
100% Nederlandse groene stroom uit wind en zon
Bosgecompenseerd gas
Exclusief en scherp aanbod naar keuze
Hoe werkt overstappen of opzeggen?
Je bent vrij om over te stappen naar een andere energieleverancier of je kunt zelf opzeggen. Omdat we zelf stoppen, hoef je geen opzegboete te betalen.
Optie 1: overstappen
Je wilt overstappen naar een andere energieleverancier.
Stap 1
Bereken je maandbedrag bij een andere energieleverancier en maak je keuze voor een vast of variabel contract.
Stap 2
Kies jouw gewenste startdatum (minimaal 5 dagen in de toekomst) en sluit je contract af.
Stap 3
Je ontvangt je contract van je nieuwe energieleverancier.
Stap 4
Je nieuwe energieleverancier zegt je contract bij ons op. Daar hoef je zelf niks voor te doen.
Stap 5
Je overstap is geregeld* en je nieuwe energieleverancier stuurt jouw meterstanden naar ons op. Vervolgens ontvang je van ons je eindafrekening binnen 6 weken.
Optie 2: opzeggen
Je wilt zelf opzeggen (bijvoorbeeld omdat je gaat samenwonen).
Stap 1
Mail naar klantenservice@shellenergy.nl met het e-mailadres waarmee je bij ons geregistreerd bent.
Stap 2
Laat weten wat je gewenste einddatum is (minimaal 5 dagen in de toekomst).
Stap 3
Je ontvangt van ons per e-mail een bevestiging van je opzegging.
Stap 4
Je stroom en/of gas levering loopt door tot de einddatum.
Stap 5
Je opzegging is geregeld* en na het uitlezen van jouw meterstanden, ontvang je van ons je eindafrekening binnen 6 weken.
* Heb je geen slimme meter? Dan ontvang je van ons of je nieuwe leverancier nog een verzoek om je meterstanden door te geven. Deze zijn nodig voor je eindafrekening.
Nee, gezien de huidige situatie betaal je ook bij een vast contract geen boete bij een vroegtijdige overstap.
Nee, als je overstapt naar een andere leverancier ontvangen wij een automatisch bericht waarna je opzegging is geregeld. Let op indien je bijvoorbeeld verhuist naar het buitenland of gaat samenwonen en het contract van je partner houdt, dien je wel zelf bij ons je contract op te zeggen per mail: klantenservice@shellenergy.nl. Stuur ons een mail vanaf het mailadres waarmee je bij ons geregistreerd bent, en laat weten wat je gewenste einddatum is met de reden voor je opzegging. Dan maken we het in orde.
Na verwerking van je opzegging / overstap ontvang je binnen 6 weken na de einddatum van je contract een eindafrekening. Hierop verrekenen we je daadwerkelijke verbruik (op basis van je laatste meterstanden) met het voorschot dat je al betaald hebt (je maandbedragen). Het kan zijn dat je dus nog geld terugkrijgt of moet bijbetalen.
Op de eindafrekening verrekenen we je daadwerkelijke verbruik (op basis van je laatste meterstanden) met het voorschot dat je al betaald hebt (je maandbedragen). Het kan zijn dat je dus nog geld terugkrijgt of moet bijbetalen.
We halen je meterstanden op bij je nieuwe leverancier, lezen je slimme meter uit of vragen je de meterstanden door te geven. De laatste meterstanden hebben we nodig om je werkelijke verbruik te bepalen. We maken binnen 6 weken je eindafrekening. Je krijgt een e-mail als de eindafrekening voor je klaar staat in je online account. Moet jij nog geld betalen? Dan schrijven we dat af van je rekening als je via automatische incasso betaalt of je krijgt een betaallink in de e-mail. Krijg jij geld van ons? We storten het binnen 2 weken op je rekening als je via automatische incasso betaalt. Betaal je handmatig? Zorg dan dat je contact met ons opneemt om je IBAN te bevestigen. Na bevestiging kunnen wij binnen 2 weken geld naar je overmaken. Als jouw betalingen verlopen via een schuldhulpverleningsorganisatie, kan het zijn dat het bedrag via jouw schuldhulpverlener naar je toekomt.
Je betalingsverplichting blijft bestaan. Neem contact op met onze klantenservice om je persoonlijke situatie te bespreken.
Acties en korting blijven nog het hele jaar geldig, zolang als je klant bent.
Binnen 6 weken nadat wij je geen energie meer leveren, zetten we je eindafrekening voor je klaar in je online account. Op je eindafrekening staat hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt tot de laatste leveringsdatum én hoeveel dat heeft gekost. We sturen je een mail als je eindafrekening klaar staat en daarin staat of je nog moet bijbetalen of geld terugkrijgt. Om dat te bepalen verrekenen we je daadwerkelijke verbruik (op basis van je laatste meterstanden) met het voorschot dat je al betaald hebt (de maandfacturen die je aan ons hebt voldaan), eventuele borg die je aan ons hebt betaald en mogelijk nog openstaande betalingen op het moment dat we de mail versturen.
Stap je over naar een nieuwe leverancier? We krijgen je meterstanden van je nieuwe energieleverancier. Beëindig je jouw contract zonder overstap? Als je een slimme meter hebt, lezen wij je laatste meterstanden uit. Heb je een conventionele meter of doet jouw slimme meter het niet? We sturen je een e-mail met de vraag je meterstanden door te geven via je online account. Geef je ons je meterstanden niet door, dan gebruiken we gegevens van je netbeheerder om een schatting te maken.
Nee, het is niet verplicht om over te stappen. Het hangt af van je persoonlijke situatie of overstappen gunstig is. Op een prijsvergelijkingswebsite kan je kijken of overstappen gunstig voor je is. Op het moment dat je beslist om niet over te stappen, dan verhuis je binnen een paar maanden naar een nieuwe leverancier tegen je huidige tarieven, eventuele welkomstbonus en contractuele looptijd. Zodra we hier meer informatie over hebben, dan werken we de informatie op onze website bij en informeren wij je: www.shellenergy.nl/klantenservice.

Staat je vraag er niet bij?
Stuur ons een bericht via de website of email naar klantenservice@shellenergy.nl. We doen ons best om binnen 5 werkdagen te reageren. Sneller hulp nodig? Binnen onze openingstijden zijn wij telefonisch bereikbaar van 10.00 - 12.00 en 13.00 - 16.00 op (085) 208 7007.