Shell Energy

Mijn account
KlantenserviceVerbruik en besparen Waarom is mijn energieverbruik hoger dan vorig jaar?

Waarom is mijn energieverbruik hoger dan vorig jaar?

Heb je dit jaar meer energie verbruikt en moet je daardoor bijbetalen? We begrijpen dat dit een tegenvaller is. Als je weet waar het door komt, dan kun je het volgend jaar voorkomen. Misschien is een van deze dingen wel de oorzaak.

Mogelijke oorzaken van een hoger verbruik

Dit kunnen redenen zijn waarom je dit jaar meer hebt verbruikt:

  • Het weer
    Was het dit jaar warmer in de zomer of kouder in de winter? Dan stonden je airco of verwarming misschien hoger.

  • Verbouwing
    Heb je je huis verbouwd en gebruikte je hierbij veel zware apparatuur of bouwlampen? Die verbruiken veel energie.

  • Aanbouw of uitbreiding
    Is je huis groter geworden? Waarschijnlijk heb je deze nieuwe ruimte(s) ook verwarmd en verlicht.

  • Nieuwe apparaten
    Kocht je een wasdroger of aircosysteem? Of heb je sinds kort een thuislader voor je elektrische auto? Dit soort apparaten verbruiken veel stroom.

  • Veranderde gezinssamenstelling
    Als je net een baby hebt gekregen staat de wasmachine misschien vaker aan en de verwarming een graadje hoger. Ook een extra huisgenoot verhoogt je verbruik.

  • Thuiswerken
    Als je thuiswerkt in plaats van op kantoor, verbruik je meer energie voor bijvoorbeeld je laptop, verwarming en verlichting.

  • Thermostaat
    Staat je thermostaat verkeerd ingesteld? Daardoor staat misschien je verwarming onnodig aan als je niet thuis bent of als je slaapt.

  • Oude of kapotte apparaten
    Apparaten die niet goed werken, zoals een defecte cv-ketel, verbruiken meer energie. Vermoed je dat er iets mis is met een van je apparaten? Laat deze dan controleren door een erkend installateur.

Verkeerde meterstanden

Controleer eerst of de meterstanden op je jaarafrekening juist zijn. Heb je andere meterstanden doorgegeven of vermoed je dat er iets is misgegaan? Bel ons dan op 085 208 7007 of mail naar klantenservice@shellenergy.nl. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 17.00.

Laat je meter onderzoeken

Kun je je hoge verbruik nog steeds niet goed verklaren? Laat je energiemeter dan onderzoeken. Neem daarvoor contact op met je netbeheerder. Als je meter inderdaad niet werkt, is dit onderzoek gratis. Weet je niet wie je netbeheerder is? Dit staat op je contract in je online account.