Shell Energy

Mijn account
KlantenserviceVerbruik en besparen Hoe berekenen jullie mijn gasverbruik met de correctiefactor?

Hoe berekenen jullie mijn gasverbruik met de correctiefactor?

Als wij je jaarafrekening opstellen berekenen we je gasverbruik opnieuw. Dit doen we aan de hand van een correctiefactor van je netbeheerder. Wat is dat en hoe werkt het? Dat lees je op deze pagina.

Wat is een correctiefactor?

Gas is een natuurproduct, dat verandert in bepaalde omstandigheden. Dat wil zeggen, in de ene kubieke meter gas zit meer energie dan in de andere. Omdat je gasmeter dit niet registreert, berekenen we je gasverbruik altijd nog een keer, aan de hand van een correctiefactor. Deze krijgen we van je netbeheerder. Zo betaal jij alleen voor de hoeveelheid geleverde energie en niet voor de hoeveelheid gas. Bij deze correctie houden we rekening met:

  1. Temperatuur
    Gas is gevoelig voor temperatuur, het bevat minder energie als het warmer is. Nederlandse gasmeters zijn ingesteld op 7 graden Celsius. Bij die temperatuur betaal je precies de juiste prijs voor je gas. Is het kouder? Dan krijg je meer gas voor je geld. En als het warmer is, betaal je eigenlijk iets te veel. Sommige gasmeters corrigeren deze verschillen vanzelf. Als jij niet zo’n gasmeter hebt, doen wij dat voor je.

  2. Calorische waarde
    Net als bij eten, meet je de hoeveelheid energie in gas ook met calorieën. Dit noemen we ook wel de calorische waarde. Gas met een lagere calorische waarde geeft bij verbranding net iets minder warmte. Elke maand berekent je netbeheerder de calorische waarde van je gas. Op basis hiervan krijg je een compensatie die wij verrekenen in je gasprijs.

  3. Hoogte
    Gas is ook gevoelig voor hoogte. Hoe hoger je woont, hoe meer gas je verbruikt. Woon je in een gebied hoog boven zeeniveau, zoals bijvoorbeeld Zuid-Limburg? Dan corrigeren wij je gasrekening. Woon je op of onder zeeniveau in een hoge flat? Dan krijg je geen compensatie.

Is je gasverbruik opvallend hoog?

Is je gasverbruik opvallend hoog? Laat je gasmeter dan onderzoeken. Neem daarvoor contact op met je netbeheerder. Als je meter inderdaad niet werkt, is dit onderzoek gratis. Weet je niet wie je netbeheerder is? Dit staat op je contract in je online account.