Shell Energy

Mijn account
KlantenserviceFacturen en betalingen Op mijn factuur staat een ander maandbedrag dan in mijn contractaanbod. Hoe kan dat?

Op mijn factuur staat een ander maandbedrag dan in mijn contractaanbod. Hoe kan dat?

Toen je voor onze energie koos, deden we je een aanbod voor een maandbedrag. Dit was het bedrag dat je elke maand voor onze energie zou gaan betalen. Staat er nu een ander bedrag op je eerste maandfactuur? Lees wat hier de reden voor is.

Verschil tussen aangeboden en werkelijk maandbedrag

Het bedrag dat je zag op je contractaanbod, was een inschatting van de kosten voor je energieverbruik. Hiervoor zijn we uitgegaan van:

  • Het verbruik dat jij hebt ingevuld
  • Onze energietarieven op dat moment
  • Gegevens van je netbeheerder over jouw aansluiting
  • Actuele netbeheerder tarieven en overheidsheffingen, zoals energiebelasting

Tussen het moment dat we je contractaanbod opstelden en we je energie begonnen te leveren, kan een van deze dingen veranderd zijn. Dit komt het vaakst voor:

  1. De belasting wijzigt: dit gebeurt meestal op 1 januari en 1 juli. Bijvoorbeeld: je sluit je contract af in december, maar 1 januari wijzigt het belastingtarief. Als je startdatum in januari ligt, berekenen we jouw maandbedrag met het nieuwe tarief. 
  2. Je aansluiting verandert: zo heb je bijvoorbeeld zonnepanelen gekregen of een slimme meter laten plaatsen. 
Is je maandbedrag veranderd? Dan hebben we je hier een e-mail over gestuurd.

Jaarlijkse wijziging van je maandbedrag

Als we je jaarafrekening maken, kijken we naar je meterstanden. Op dat moment weten we of je maandbedrag te hoog of te laag was. Heb je minder energie verbruikt dan ingeschat? Dan krijg je geld van ons terug. En verbruikte je juist meer? Dan moet je bijbetalen. Met deze informatie stellen we je maandbedrag voor het nieuwe jaar vast. Zo wordt dit steeds nauwkeuriger.

Tussentijdse wijziging van je maandbedrag

Je maandbedrag kan eens in de zoveel tijd wijzigen. Als je een variabel contract hebt door veranderingen in de gas- en stroomprijzen, maar ook als je een vast contract hebt, bijvoorbeeld door een verhoging van de energiebelasting. Meer weten? Lees alles over tariefwijzigingen.

Heb je het idee dat je maandbedrag verkeerd is ingeschat of dat je meer of minder energie verbruikt? In je online account kun je altijd zelf je maandbedrag wijzigen. Je kunt het oorspronkelijke bedrag iets verhogen of verlagen.