Shell Energy

Mijn account
KlantenserviceFacturen en betalingen Wanneer betaal ik mijn eerste maandbedrag?

Wanneer betaal ik mijn eerste maandbedrag?

Als je naar ons overstapt, betaal je elke maand voor de energie die we je leveren. Maar wanneer krijg je je eerste factuur en wanneer moet je betalen? Op deze pagina lees je hoe dat bij ons werkt.

Waarom moet ik een maandbedrag betalen?

Het maandbedrag is eigenlijk een voorschot op je uiteindelijke jaarafrekening. Doordat je elke maand een vast bedrag aan ons betaalt, hoef je niet alles in een keer te betalen als wij je daadwerkelijke verbruik aan het eind van het jaar berekenen. Als een soort spaarpotje!

Aan het einde van het jaar kijken we naar je meterstanden. Op dat moment weten we of je maandbedrag te hoog of te laag was. Heb je minder energie verbruikt dan ingeschat? Dan krijg je geld van ons terug. En verbruikte je juist meer? Dan moet je bijbetalen. Met deze informatie stellen we je maandbedrag voor het nieuwe jaar vast. Zo wordt dit steeds nauwkeuriger.

Zo betaal je je maandfactuur

Vanaf het moment dat we je energie leveren, krijg je elke maand een factuur. Onze standaard betaalmethode is een automatische incasso. Hierbij schrijven we het bedrag automatisch van je rekening en hoef je zelf niks te doen. Je kunt je facturen wel in je online account bekijken.

Betaal je jouw facturen handmatig? Dan krijg je jouw facturen mét betaallink per e-mail toegestuurd. Diezelfde betaallink staat ook in je
online account. Je hebt na ontvangst van de e-mail nog 5 dagen om je factuur te betalen.

Wanneer je je eerste maandfactuur krijgt

Ongeveer een dag na je overstapdatum, krijg je van ons een e-mail met je maandbedrag. In deze e-mail staat ook wanneer je je eerste factuur (in je online account) krijgt. Dit is meestal 2 dagen na je overstapdatum.

Net nog een factuur van je vorige leverancier gehad?

Het kan zijn dat je als nieuwe klant 2 facturen achter elkaar krijgt: een van je vorige energieleverancier en een van ons. Geen zorgen, je betaalt alleen voor de energie die je verbruikt.

Voorbeeld:

  1. Begin juni
    Je betaalt de factuur van je vorige leverancier voor de hele maand juni.

  2. 15 juni
    Je stapt over naar Shell Energy.

  3. Rond 16 juni
    Je krijgt je eerste factuur van ons en betaalt weer voor een hele maand*. Je vorige leverancier heeft je na 15 juni geen energie meer geleverd, dus voor de periode van 15 t/m 30 juni krijg je geld van hen terug**.

  4. Binnen 6 weken
    Je krijgt van je vorige leverancier de eindafrekening, waarop je terugbetaling verwerkt is.

*Als we het hebben over een maand, hebben we het niet per se over een kalendermaand. De maand start wanneer wij beginnen met het leveren van energie. In dit voorbeeld loopt de maand van 16 juni t/m 15 juli.

**In de meeste gevallen krijg je in deze situatie geld terug van je vorige leverancier. Je hebt immers dubbel betaald voor de periode van 15 t/m 30 juni. Maar heb je in de periode bij je oude leverancier meer energie verbruikt dan verwacht? Dan zijn je kosten ook hoger, en kan het zijn dat je geen geld terugkrijgt of zelfs moet bijbetalen.

Je betaalmethode wijzigen

Maak je gebruik van een automatische incasso, maar wil je je facturen liever handmatig betalen? Wijzig dan je betaalmethode in je online account naar Handmatig betalen. Je krijgt dan iedere maand een betaallink per e-mail en dan heb je 5 dagen de tijd om zelf te betalen.  
Betaal je nu elke maand handmatig, maar wil je liever dat we automatisch incasseren? Ook dit wijzig je makkelijk zelf in je online account bij Facturen en betalingen.