Shell Energy

Mijn account
KlantenserviceFacturen en betalingen Wat moet ik doen als ik niet kan betalen?

Wat moet ik doen als ik niet kan betalen?

Kan je je factuur niet betalen? Geen paniek, kan gebeuren. Het is wel belangrijk dat je hulp zoekt, zodat je geen betalingsachterstand krijgt. Op deze pagina lees je wat je kunt doen.

Dit zijn je mogelijkheden

Hoe langer je wacht met betalen, hoe hoger de kosten worden. Het is daarom belangrijk dat je snel in actie komt:
 

  • Neem contact op met onze Klantenservice. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden in jouw situatie. We helpen je graag.

  • Kun je je factuur wel in delen betalen? Vraag dan een betalingsregeling aan.

  • Extra hulp nodig? Neem dan contact op met een schuldhulpverleningsinstantie.

 
Deze instanties kunnen je helpen

Als je je facturen niet meer kan betalen, is het goed om hulp te zoeken. Hier zijn schuldhulpverleningsinstantie voor, zoals bijvoorbeeld:

  1. Kredietbank Nederland
    Bel 088 - 62 62 777 of mail naar BBW@kbnl.nl.

  2. Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVV)
    Bel 070 - 75 28 250 of mail naar
    info@volkskrediet.nl

  3. Blijf je liever anoniem? Bel dan gratis naar 0800 - 8115. 

Wat er gebeurt als je niet betaalt

Geen zorgen, als je je betaling een keer vergeet, zeggen we je contract heus niet direct op. Dit zijn de stappen die we volgen:

1. Eerste betalingsherinnering

Betaal je je factuur niet of gaat er iets mis met je automatische incasso, bijvoorbeeld omdat je rekeningnummer niet klopt of omdat er geen geld op je rekening staat? Dan sturen we je een betalingsherinnering per e-mail. Je hebt vanaf dat moment nog 7 dagen om je factuur te betalen.

2.Tweede betalingsherinnering

Betaal of reageer je niet? Dan sturen we je nog een herinnering. We geven je nog 7 extra dagen om te betalen. 

3. Laatste waarschuwing

Als je op dat moment nog steeds niet hebt betaald, krijg je nog een laatste waarschuwing. Op dat moment moeten we helaas extra kosten rekenen. Deze kosten zijn 15% van je factuurbedrag, met een minimum van € 40. Dit is je laatste kans: je krijgt nog 7 dagen om te betalen.

4. Incassobureau en beëindiging contract

Horen we dan nog steeds niks van je? Dan dragen we je betaling over aan een incassobureau en beëindigen we je energiecontract. Dit laten we je per e-mail weten. Het kan zijn dat je extra kosten aan het incassobureau moet betalen.

Als wij je energiecontract beëindigd hebben, kan het zijn dat je netbeheerder ook stopt met het leveren van je energie. Deze stuurt je hier een afsluitbrief over en rekent ook kosten voor de afsluiting.