Shell Energy

Mijn account
KlantenserviceContract en tarieven Hoe zeg ik mijn contract op?

Hoe zeg ik mijn contract op?

Jammer dat je overweegt om weg te gaan, we zijn blij met jou als klant! Hier lees je hoe je je contract opzegt en waar je dan aan moet denken. Ook lees je of het in jouw geval écht nodig is. Vaak kunnen we je namelijk een andere oplossing bieden. 

Wil je weten wat voor contract je hebt? Je ziet dit in je online account.

Binnen de 14 dagen bedenktijd opzeggen?

Heb je pas kort geleden een contract bij ons afgesloten? Dan kun je nog binnen 14 dagen na ontvangst van je contract annuleren. Dit kan op 2 manieren:

1. Mailen
Mail naar klantenservice@shellenergy.nl en geef aan dat je je overstap wilt annuleren. Om je annulering in orde te maken, hebben we minimaal 3 verschillende persoonlijke gegevens van je nodig. Voeg dus 3 van deze dingen toe aan je bericht: naam van contracthouder, geboortedatum, straat en postcode, laatste 4 cijfers van je IBAN of rekeningnummer, klantnummer, e-mailadres en telefoonnummer. 

2. Gebruik het annuleringsformulier op de laatste bladzijde van je contract. Vul dit in en stuur het per post naar ons toe.

Gelukt? Dan beëindigen wij je contract en blijf je bij je huidige leverancier.

Contract tijdens looptijd opzeggen

Ben je al langer klant bij ons en wil je overstappen naar een andere leverancier? In dat geval kun je daar gewoon een nieuw energiecontract aanvragen. Je nieuwe leverancier regelt dan dat je contract bij ons wordt opgezegd. We wensen je het allerbeste en hopen je in de toekomst nog eens terug te zien.

Is opzeggen écht nodig?

Je bent natuurlijk vrij om je contract op te zeggen, maar in veel situaties is het niet per se nodig. Hier wat voorbeelden:

  1. Je contract past niet meer bij je
    Ben je niet tevreden met je contract? In dat geval hoeven we geen afscheid te nemen. Bel ons dan op 085 208 7007. Misschien kunnen we je een contract aanbieden dat beter bij je past.

  2. Je gaat verhuizen
    Verhuis je naar een andere woning of ga je samenwonen? Dan zetten we je contract gewoon over op je nieuwe adres. Lees
    wat je daarvoor moet doen.

  3. Overstappen naar andere energieleverancier
    Opzeggen is in dit geval niet nodig. Als je je contract bij de andere energieleverancier afsluit, regelt deze je opzegging met ons. 

Opzeggen voor een overleden persoon

Wil je niet je eigen energiecontract, maar dat van een overleden persoon opzeggen? Allereerst gecondoleerd met je verlies. We maken het graag zo makkelijk mogelijk voor je. Bel met onze afdeling nabestaanden, via 085 208 70 07 en dan regelen wij de rest. Je hoeft in dit geval ook geen opzegvergoeding betalen. 

Goed om te weten: houd rekening met je opzegtermijn

Heb je een vast contract voor 1 of 3 jaar en is je looptijd bijna voorbij? Dan kun je uiterlijk 30 dagen voor de einddatum opzeggen. Hier lees je wat er gebeurt als je niet- of te laat opzegt.

Als je je vaste contract voortijdig wilt opzeggen, betaal je een opzegvergoeding. Deze is bepaald door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en dus voor elke energieleverancier hetzelfde.

Hoe lang je contract nog duurt

Opzegvergoeding

Meer dan 2,5 jaar

€ 125

2 tot 2,5 jaar

€ 100

1,5 tot 2 jaar

€ 75

Minder dan 1,5 jaar

€ 50


Let op: je betaalt deze opzegvergoeding per energiesoort. Als je zowel stroom als gas van ons afneemt, betekent dit dat je de opzegvergoeding 2 keer betaalt. 

Contract opgezegd? Dan krijg je een eindafrekening

Als je je energie bij ons hebt opgezegd, krijg je binnen 8 weken een eindafrekening. Hierop verrekenen we je daadwerkelijke verbruik (je laatste meterstanden) met het voorschot dat je al betaald hebt (je maandbedragen). Het kan zijn dat je dus nog geld terugkrijgt of moet bijbetalen. 

Twijfel je of je je contract moet opzeggen? Wij helpen je graag met je besluit. Bel ons op 085 208 7007. Geen zorgen, we kijken objectief naar jouw situatie. We kunnen je wel een ander aanbod doen, maar zullen je nooit dwingen om bij ons te blijven.